Sabtu, 15 Oktober 2011

Forum Dianjung Cinta

Pada 14 Oktober 2011 telah diadakan sebuah forum keilmuan berkaitan tentang cinta, tajuk forum tersebut "Amanah Dalam Bercinta". Forum berkenaan telah diadakan di kolej 9, UTM JB.



                 Apa yang menarik minat aku untuk mengulas forum ini amat berkait rapat dengan diri aku, apa dia wahai sahabatku? Cuba teka? Hehehe... Jawapannya adalah jeng jeng jeng....



Jawapannya adalah cinta, ya cinta. Disebabkan cinta aku mengulas tajuk forum ini, manakan tidak cinta sering berlegar-legar dalam benak fikiran, minda dan hati. Sering kali daku mengeluh tentang cinta kerana kurang memahami apa itu cinta. Adakah cinta itu seakan coklat yang cair dalam mulut kita? Atau cinta itu seindah taman-taman bunga yang penuh dengan keindahan? Mungkin juga cinta itu seperti cinta Rasulullah kepada umatnya. 

Sungguh aku tidak sangka, sangkaan aku tentang cinta meleset sama sekali setelah hadir ke Forum Dianjung Cinta ini, para panel memberi hujah yang cukup hebat sehingga membuat aku terkesima dengan huraian hujah yang penuh ikhlas. 'Cinta yang berjaya adalah cinta yang berpautkan kepada Allah SWT' kata-kata hikmah yang terbit dari mulut seorang panel ketika menjawab soalan moderator berkenaan amanah tentang cinta.

Sebenarnya surah al-Fatihah yang sering kita baca dalam solat, adalah satu senjata untuk mendapatkan cinta. Manakan tidak surah ini diturunkan kepada Rasulullah ketika israk mikraj, ini bermakna surah ini teramat bermakna dan bernilai sehinggakan dalam bercinta kita disarankan untuk menbaca surah ini ulas seorang panel  forum. Lihatlah sahabatku dengan membaca surah al-Fatihah kita dapat membenihkan rasa cinta di dalam hati orang yang kita cinta. 


بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
"Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani"
ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَـٰلَمِين
"Pujian bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam"
ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
"Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani"
مَـٰلِكِ يَوْمِ ٱلدِّين
"Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat)"
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
"Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan"
ٱهْدِنَا ٱلصِّرَ ٰط ٱلْمُسْتَقِيمَ
"Tunjukilah kami jalan yang lurus"
صِرَ ٰطَ ٱلَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ ٱلْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ ٱلضَّاۤلِّينَ
"Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang dimurkai ke atas mereka, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat"

“Seorang wanita itu dinikahi kerana empat; kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikkannya dan kerana agamanya. Maka hendaklah kamu mengutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia.” (Imam Bukhari dan Imam Muslim) Hadis ini dibacakan oleh Ustaz Don bagi menghuraikan soalan moderator mengenai cinta dalam kampus, beliau mengatakan jika ingin mencari pasangan (cinta) carilah yang ada agama kerana jika tiada agama maka rosaklah kehidupan rumah tangga walaupun pasangan kita itu ada 3 elemen yang lain. Apalah guna jika wajah secantik siti zulaikha tapi akhlak (agama) teruk, apalah guna jika harta sebanyak Qarun tapi bongkak dengan tuhannya dan apalah guna keturunan yang hebat jika tiada nilai amanah dalam beragama. Maka, ayuhlah sahabat kita cerminkan diri kita dan buat muhasabah agar kita ditempatkan dengan mereka-mereka yang soleh dan solehah.

Akhir bicara, cinta yang aku dapat dalam forum ini amatlah banyak tapi tidak dapat kongsi semua..:'( Tapi tidak mengapa ilmu Allah itu luas, kita cari lagi jangan kita menjual mahal untuk mendapat ilmu-ilmu seperti ini. Orang yang sentiasa mencari ilmu dan bermujahadah akan diberi ganjaran oleh Allah:

" Wahai orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan kamu akan satu perniagaan yang akan menyelamatkan kamu dari azab pedih? Iaitu, kamu beriman dengan Allah dan Rasul-Nya, dan kamu berjihad di jalan Allah dengan harta kamu dan diri kamu sendiri, yang demikian itu adalah lebih baik kepada kamu jika kamu mengetahui (hakikatnya)." (surah al-Saff, 61:10-11)   




1 ulasan:

  1. Cinta itu rahsia Yang Esa..yang DIA kurniakan buat seluruh hamba yang DIA cipta..yang tak semudah menghirup udara...tapi perlu ada..dan memang sentiasa ada..ia tak semudah memilih siapa yang ingin kita cinta...kerana fitrah cinta, DIA yang merangka qadarnya..

    BalasPadam